Na haar succesvolle soloalbums met muziek van Handel en Vivaldi laat de jonge Russische sopraan Julia Lezhneva (27) horen hoezeer zij onder de indruk is van de muziek van Carl Heinrich Graun (hofcomponist van Frederik de Grote). Met dit album trakteert zij ons op maar liefst elf wereldpremières. Lezhneva is erg onder de indruk van de aria Mi paventi il figlio indegno uit de opera Britannico. Graun heeft (in een tijd waar de castraten de prima donna’s zijn) voorkeur voor vrouwelijke solisten zoals Giovanna Astrua. Julia Lezhneva heeft uit diverse opera’s zoals L'Orfeo, Coriolano en Armida aria’s geselecteerd die zij samen met Mikhail Antonenko en Concerto Köln vol toewijding en enthousiasme heeft opgenomen. Julia’s grootste wens is om (zoals al eerder met Allessandro van Handel en Siroe van Hasse) mee te werken aan een complete opname van een Graun opera.
Graun: Opera Arias
Graun, C H:
Sento una pena (from L'Orfeo)
Sforzero (from Iphigenia in Aulis)
Senza di te, mio Bene (from Coriolano)
La gloria t'invita (from Armida)
Piangete (from Il Mithridate)
Parmi…ah no! (from Silla)
Rodelinda, regina de'Langobardi: Sinfonia
Il mar s’inalza e freme (from L’Orfeo)
D’ogni aura al mormorar (from L’Orfeo)
No, no, di Libia fra l’arene (from Silla)
A tanti pianti miei (from Armida)
Mi paventi il figlio indegno (from Britannico)
Julia Lezhneva (soprano)
Concerto Köln, Mikhail Antonenko
11 World Premiere Recordings.
A journey of discovery for Lezhneva, who spent days in a Berlin library unearthing this music.
Incredible undiscovered arias from Carl Heinrich Graun (1704-1759), one of the most important German composers of Italian baroque opera but almost unknown today.
Music of great virtuosity: vibrant, joyful and fiery arias contrast with tragic and deeply felt laments.
Concerto Köln, one of Germany’s finest period instrument orchestras, are led by young conductor (and pianist) Mikhail Antonenko and feature an array of world-class baroque musicians including violinist Dmitry Sinkovsky and lutenist Luca Pianca