De Amerikaanse pianist Jonathan Biss (1980) wordt gezien als één van de beste pianisten van zijn generatie, die net zo goed uit de voeten kan met Mozart en Beethoven als de romantische en hedendaagse componisten. Voor Onxy neemt hij alle Beethoven Sonates op. Bij de eerste opname was het direct raak. Bliss ontving een reeks enthousiaste kritieken vanwege zijn inlevende artistieke aanpak. Dit komt ook tot uiting in het boekje, waarvoor hij zelf te tekst schrijft. Dit derde album bevat Sonate 15 (Pastorale), 16 en 21 (Waldstein). Ook met deze opname weet Biss door zijn dynamiek de harten van de liefhebber te raken. Over een jaar volgt het volgende album.
Beethoven: Piano Sonatas Volume 3
Piano Sonata No. 15 in D major, Op. 28 'Pastorale'
Piano Sonata No. 16 in G major, Op. 31 No. 1
Piano Sonata No. 21 in C major, Op. 53 'Waldstein'
Jonathan Biss (piano)
1801 saw Beethoven’s development of the piano sonata take a dramatic turn, testing the sonata’s limits with a set of slow variations in lieu of a sonata allegro in op26, a multi-movement work played without pause in op27/1, and the remarkable opening movement of the ‘Moonlight’ op27/2. Operatic recitatives are incorporated into the ‘Tempest’ op31/2. These features are without precedent. Volume 3 of Jonathan Biss’s acclaimed cycle of the sonatas contains two works from this year of experiment and innovation, though the innovations are less brazen - op28 ‘Pastorale’ and the somewhat overlooked op31/1. The third sonata on this disc is one of the most famous of the 32 – The ‘Waldstein’, composed in 1803, is a work of life affirming spirit and energy. Jonathan’s illustrated weekly talks on 'Discovering Beethoven’s Sonatas' for the Curtis Institute had 32000 people sign up!