Recensie
Conforce is de Nederlandse producer Boris Bunnik die op Escapism, de opvolger van zijn debuut Machine Conspiracy uit 2010, laat horen hoe je met beheersing en oog voor detail tot uitermate verfijnde kunstwerkjes komt. De referenties aan stijlen in Conforces producties zijn breed: van tot de essentie teruggebrachte Detroit-techno, naast house voor wat vloeibare warmte en melodie en speels knorrende acid.
Voor een mystiek tintje zijn de op de achtergrond voorbijschuivende ambient soundscapes verantwoordelijk - desolate synthesizervelden die de ene keer wat nadrukkelijker aanwezig zijn dan de andere keer. Ook is Conforce beïnvloed door Berlijnse dubtechno met nummers gedrenkt in ruimtelijke echo's en een loom tempo.
Al die combinaties van stijlen geeft de nummers dynamiek en veel diepte. Zoals een diamantair zijn steentjes perfect in briljant slijpt, zijn de tracks op Escapism even geraffineerd geconstrueerd. Elk geluidje en stijlreferentie is op zijn plek: knisperhelder, subtiel en uitgebalanceerd.
Hoewel elke track zijn eigen focus heeft, is Escapism als geheel een hypnotiserende luistertrip. Soms is de plaat te weinig nadrukkelijk en wat te esoterisch, maar een ontspannen luistersessie met koptelefoon verdrijft dat gevoel.
(Sasja Kooistra/De Volkskrant)
Voor een mystiek tintje zijn de op de achtergrond voorbijschuivende ambient soundscapes verantwoordelijk - desolate synthesizervelden die de ene keer wat nadrukkelijker aanwezig zijn dan de andere keer. Ook is Conforce beïnvloed door Berlijnse dubtechno met nummers gedrenkt in ruimtelijke echo's en een loom tempo.
Al die combinaties van stijlen geeft de nummers dynamiek en veel diepte. Zoals een diamantair zijn steentjes perfect in briljant slijpt, zijn de tracks op Escapism even geraffineerd geconstrueerd. Elk geluidje en stijlreferentie is op zijn plek: knisperhelder, subtiel en uitgebalanceerd.
Hoewel elke track zijn eigen focus heeft, is Escapism als geheel een hypnotiserende luistertrip. Soms is de plaat te weinig nadrukkelijk en wat te esoterisch, maar een ontspannen luistersessie met koptelefoon verdrijft dat gevoel.
(Sasja Kooistra/De Volkskrant)