Recensie
Regie: Stephen Frears
Tegen de achtergrond van het mooie leven tijdens de zgn. Belle Epoque in Frankrijk (1890-1914), speelt zich het liefdesdrama af van een mooie adellijke rijkeluisjongen en zijn grote liefde, de veel oudere courtisane Lea, die altijd van de romantiek geleefd heeft. Zij wordt gespeeld door Michelle Pfeiffer die ook al een glansrol vervulde in Frears’ eerdere meesterwerk Liasons Dangereuses. Maar waar in die film de intriges werkelijk van het doek afspatten, gaat het er bij Cheri veel ingetogener aan toe. Cheri zal trouwen met een meisje dat jonger is dan hij en hem kinderen moeten schenken. Zijn hart blijft echter kloppen voor Lea en wanneer ze besluit afstand van hem te nemen en een nieuw avontuur tegemoet te gaan in de chique badplaats Biarritz, wordt Cheri jaloers en begint zijn jonge bruid te verwaarlozen. Stephen Frears heeft de sfeer van de tijd goed neergezet, hoewel de fotografie soms gevaarlijk dicht tegen de David Hamilton kitsch aanleunt.
Tegen de achtergrond van het mooie leven tijdens de zgn. Belle Epoque in Frankrijk (1890-1914), speelt zich het liefdesdrama af van een mooie adellijke rijkeluisjongen en zijn grote liefde, de veel oudere courtisane Lea, die altijd van de romantiek geleefd heeft. Zij wordt gespeeld door Michelle Pfeiffer die ook al een glansrol vervulde in Frears’ eerdere meesterwerk Liasons Dangereuses. Maar waar in die film de intriges werkelijk van het doek afspatten, gaat het er bij Cheri veel ingetogener aan toe. Cheri zal trouwen met een meisje dat jonger is dan hij en hem kinderen moeten schenken. Zijn hart blijft echter kloppen voor Lea en wanneer ze besluit afstand van hem te nemen en een nieuw avontuur tegemoet te gaan in de chique badplaats Biarritz, wordt Cheri jaloers en begint zijn jonge bruid te verwaarlozen. Stephen Frears heeft de sfeer van de tijd goed neergezet, hoewel de fotografie soms gevaarlijk dicht tegen de David Hamilton kitsch aanleunt.